2013. november 30., szombat

Nyúzó, a nyüzüge!

Sok kést láttam már az életembe, sőt szinte biztos voltam benne, hogy nagyon újat már nem lehet mutatni nekem, de el kell, hogy áruljam, ilyet még nem láttam! Ránéztem és az jutott egyből az eszembe, hogy mi ez a nyüzüge? De aztán amikor felhomályosítottak, hogy ez egy kimondottan nyúzó kés, a kezembe vettem, és rájöttem a funkcionalítására, megtetszett. Na lényeg a lényeg, a feladat adott volt, csapágykéregből készítenem kellett egy ugyan olyat, agancs markolattal. Ez mind szép és jó, egy baki volt a feladatba, hogyan fúrok ebbe a pinduri pengébe, 20-as furatot, barkács szerszámokkal? (főleg úgy, hogy nincs is akkora fúróm) Nyakamba vettem a várost, és találtam esztergált végű, de csak 21-es fúrót. Egyik probléma letudva, egy miliméter ide vagy oda, ebbe az estbe nem tétel. Felrajzoltam a vasra, és még a kivágás előtt nekiláttam kifúrni. Az oszlopos fúró úgy fulladt le a terhelés alatt, mint babetta a 30 fokos emelkedőn. Aztán jött a játék, 8-as furattól szépen fokozatosan egyre nagyobbra fúrni. Körülbelül egy teljes órámba telt mire végeztem a furattal. Volt egy pont ahol majdnem feladtam. Ezek után már ment mint a karikacsapás. Kivágtam, leéleztem, szauna, hűtőfürdő, langyos visszamelegedés, jöhetett a polírozás és a markolat. Egy kicsit azért változtattam a markolat végén, mert így azért jobban benn marad az ember fiának a kezébe. Aztán felruháztam egy kis bőrszerkóval, és ilyen lett a nyüzüge. Lényeg a lényeg, ezt is élvezet volt elkészíteni.

6 megjegyzés:

  1. Kedves Balee!

    Ez nagyon király lett!

    Ilyen nagy méretű lyukat én körbefurkálással és reszeléssel szoktam készíteni. Lehet nem lesz pont kör alakú, de ha elég pontosan csinálod, csak sablon mellett látszik meg a különbség.

    Üdv,

    Karesz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Karesz!

      Jó ötlet, köszönöm. Ha legközelebb nem boldogulok a nagy fúróval, ki fogom próbálni.

      Balee

      Törlés
  2. Szia Balee!

    Egy biztos nagyon szépen dolgozol és nagyon szép késeket készítesz!
    Szerintem nem csak bőrdíszműves vagy, hanem elmondhatod, hogy késkészítő is.
    Alaanyagokat hol szerzed be?(csapágy kéreg, fa markolatanyag, marhabőr)Persze ha nem szakmai titok!

    Üdv: Zsombor

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zsombor!

      Köszönöm a szép szavakat, és a dícséretet.
      A csapágykérget, jobban mondva a nagy méretű csapágyat olajiparban használják, és egy két leselejtezett darabhoz néha hozzáférek. Utánna úgy nyújtatom ki, egy kovácsmesterrel.
      A markolat fákat, (reméllem nem reklám) a Zatik faáruház oldaláról rendelem.
      A bőrt sok helyről szerzem be, attól függ mihez kell. Ha érdekel, küldesz egy e-mailt nekem, és összehozlak egy kereskedővel, akinél van késtok bőr kilóra.

      Balee

      Törlés
  3. Hello!

    Sehogy nem tudok neked mailt küldeni. Küldj már nekem legyszi egy mailcímet, amin elérhetlek.
    szzsombor@citromail.hu

    Köszi: Zsombor

    VálaszTörlés
  4. Szia Balázs!
    Ez a kés is, mint az előző is nagyon szép lett.
    Igaza van az előttem szólónak, Te titokban késes is vagy, nemcsak bőrdíszműves.
    Mondhatni bőrdísz- és késműves :-)
    Gratulálok!

    VálaszTörlés