2014. február 4., kedd

Parakri!

Azt hiszem kijelenthetem, hogy nem sikerült ismét legális méretű vasat készítenem! Miért van az, hogy ha készítek az egyik barátomnak egy kukrit, ami szerintem méretileg tökéletesen megfelelő, akkor egy harmadik (aki egyben horgásztárs) barát előáll azzal, hogy őneki sokkal nagyobb kell?! Viszont őket ismerve tudom, hogy a szezon első horgászata, inkább favágás, és bokor írtás lessz, mint pecázás, és a tóparton is folytatódni fog ez a rivalizálás! Nem tudom miért, de nálam valami oknál fogva, mindig elmarad az, hogy megmérjem az elkészült késeket, kukrikat... Valahogy mindig elfelejtem, de még néha a fényképet is majdnem. De ha valaki követi a blogomat, az tud viszonyítani, a modelleim álványához, a kis tuskómhoz, hisz nagyjából mindent azon fényképezek, és kiderül, hogy szép nagy példány lett ez a vas is! A penge anyaga 4mm-es rugóacél, 57 hrc körüli keménységre szaunáztatva, és még a hőkezelés előtt lett polírozva. Csak az az 1-2 mm-es élszalag lett felpolírozva, az olajfürdő után. Szerintem a markolat anyagát nem kell senkinek bemutatnom, de ha valaki nem ismerné paracord zsinór. Először ráfűztem simán a lemezre, de nem illett a tenyerembe, és ha ez kiesik valaki kezéből egy nagyobb lendítésnél,az csúnya dolgokat tud művelni. Így szépen visszabontottam, és építettem a zsinór alá fából egy markolat formát, majd újra megfűztem. Na így már kézbeillő lett! Azért a biztonság kedvéért kapott még egy csuklópántot is, a végén egy pisztolyhüvellyel. A bőrtok egyszerű, de kényelmes, és könnyen kezelhető. Mind ezek után jöhetett a tesztelés, a műhelybe összevágtam pár nagyobb tüzifát, és igen szuperul teljesített!

11 megjegyzés:

  1. Nagyon szép lett, már csak azért is mert imádom az eféle "nagyvasakat".
    Gratulálok!
    Krisztián

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Krisztián!
      Most azért megtetszett már nekem is!
      Eddig nem voltam oda az ekkora pengékért.

      Balee

      Törlés
  2. Hát a horgászok már csak ilyenek. Mindig mindenből nagyobbat szeretnének. (egyik kedvenc idézetem: "Istenem add hogy akkora halat tudjak fogni, hogy ne kelljen hazudnom")
    Egy kérdés: A markolat furatozva van a zsinórnak, vagy át van vágva az anyag? A markolat végén nincs esélye kilazulni? Nem látok rajta csomót, hogy rögzítetted?
    Egy kicsit idegen nekem a hőkezelés foltossága. Egyszer egy bárdon, ami nem volt rozsdamentes anyag kipróbáltam a mustáros maratást. Fantasztikusan jó, homogén és színes,mintázatot adott. Rugóacélon nem próbáltad még? Hát csak úgy dőlnek belőlem a kérdések, hagyok későbbre is. A cimborádnak nagy örömöt szerzel vele biztosan. Az átadás, átvétel is megérne sokszor egy kis videót.
    Gratula
    Barna

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Barna!

      Hát megért volna egy videót az átadás, ez így van! Egyből tesztelte a műhelybe a tüzifán.
      A markolat teljesen át van vágva, és a fűzésnél folyamatosan tömörítettem, ezálltal az utolsó három fűzést, úgy kellett áttuszkolnom.
      Így annyira feszíti szét saját magát, hogy szinte magától sem lazulna fel, de a biztonság kedvéért visszatűrtem saját maga alá, és beragasztottam egy csepp uverapiddal.

      Törlés
  3. Ja a mustáros maratás!
    Nem tudom, nem is hallottam még róla, de ha leírod pontosan hogyan kell csinálni, igérem kipróbálom. Szeretek tesztelni új technikákat!

    Balee

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Balázs
      A különféle maratásos módszerekről én is a net-ről próbáltam kiokosodni, de a mai napig sem próbáltam a rozsdamentes anyagokon, illetve számomra nem derült ki hogy milyen savat használnak. Viszont a mustárt kipróbáltam egy svédacélon ami nem rozsdamentes. Én is políroztam hőkezelés előtt. A Böhlernél hőkezeltetek, mindent vákumkemencében csinál az emberem. Mivel nincs oxigén a kemencébe= oxidáció kizárva. A fényes pengék homogén matt felülettel jönnek ki. Erre a felületre kentem rá a mustárt (minél vadabb, annál jobb) csak annyit hogy egy darab folpack-al, amit összegyűrtem egyfajta cuppugtatott struktúrát alakítottam ki a felületen. Érdemes a darabot a nyélnél valahogy rögzíteni mert a végén nem tudod letámasztani úgy hogy ne maszatold el a művet. Ezután már csak várni kell egy két órát és ha szerencséd van a mustár ott hagyja a nyomát a vason. Ne csináld meleg helyen mert ha megszárad a mustár akkor kisebb a hatás! Javaslom hogy előbb próbáld ki egy darabka hulladék anyagon.

      Törlés
  4. Nagyon jó lett Balee, gratula. Ez a "rusztikus" penge jól néz ki. És az előző késed is remekül néz ki. De még jobb lenne, ha kombinálnád a nagyobb penge formáját a kisebbik famarkolatával. Csak tipp!

    Üdv, Karesz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Karesz!

      Először is, nagyon szépen köszönöm a szép szavakat!
      Nagyon sok mindent szeretnék kombinálni, csak az idő hiánya nem engedi. Millió ötletem van, csak időből nincs ennyi.
      De ígérem, láthatsz még szép dolgokat itt!

      Balee

      Törlés
  5. Szewasz Balázs!

    Elnézem a jobbnál jobb vasakat és látván a mostanság dívó kukri dömpinget, úgy megtetszettek, hogy ha sorra kerül és lesz egy kis időm biztos csinálok egyet magamnak.
    Gratula, szép munka!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zsombor!

      Csinálj csak te is, így van!
      Majd jól meggyönyörködöm!
      Egyébként köszönöm a dícséretet!

      Balee

      Törlés
  6. Maratás! Hogyha esetleg fennt vagytok a Késportál fórumán, akkor ott sok okosságot lehet találni ezzel kapcsolatban, meg úgy alapból a késkészítésről!
    Üdv. Krisztián

    VálaszTörlés